• Inici
  • Catàleg general de tràmits
  • Paeria.cat
  • Seu electrònica
  • Mapa Web
MOLLETES

Exempció de l'impost de circulació per a vehicles de persones amb discapacitat

Descripció

Poden sol·licitar l'exempció les persones amb discapacitat que compleixin amb els requisits establerts segons la normativa, qui tingui aquesta condició legal en grau igual o superior al 33%, d’acord amb certificat emès per l’administració competent.

Es pot sol·licitar per al vehicle matriculat a nom de la persona amb discapacitat i destinat per al seu ús exclusiu.

Requisits

Les condicions que s'han de complir i acreditar per poder sol·licitar aquesta exempció són:
  • No gaudir d'aquesta exempció en cap altre vehicle matriculat al seu nom.
  • Que en el permís de circulació del vehicle consti exclusivament la persona amb discapacitat com a única propietària. La cotitularitat s'entén incompatible amb l'ús exclusiu.
  • Que el grau de discapacitat sigui igual o superior al 33% acreditat per la Generalitat de Catalunya.
  • Que mitjançant una declaració de responsable, es faci constar que el vehicle és per a l'ús exclusiu de la persona amb discapacitat o, si és el cas, la documentació acreditativa de les modificacions tècniques que s’han efectuat en el vehicle per a ús de persones amb discapacitat.
  • Que s’hagi concedit l’exempció de l’Impost especial sobre determinats mitjans de transport (Impost de matriculació), excepte en vehicles de segona mà.
  • Si la persona amb discapacitat condueix, en la pòlissa d'assegurança ha de constar com a conductor habitual. Si la persona amb discapacitat no és la conductora del vehicle i així consta en el certificat de discapacitat, a la pòlissa d’assegurança ha de constar com a conductor habitual una altra persona. En ambdues situacions cal que estiguin empadronats a Lleida.

Quan s'ha de sol·licitar?

Per gaudir de l'exempció per discapacitat, cal sol·licitar l'exempció dintre dels terminis següents:

En el cas de vehicles nous

  • En el moment de fer l'autoliquidació de l'impost. Si es compleixen els requisits, s'aplicarà l'exempció a l'autoliquidació.
  • Si la sol·licitud es presenta posteriorment a la matriculació, l'exempció s'aplicarà en l'exercici següent. 

En cas de vehicles matriculats (de segona mà)

  • La sol·licitud es pot presentar durant tot l'any i tindrà efectes a partir del període impositiu següent a la data de presentació.

Quan s'ha de renovar?

  • Quan s'acrediti mitjançant el certificat emès per la Generalitat de Catalunya, cal sol·licitar l'exempció en el termini de revisió del grau o bé quan caduqui el carnet de conduir.
  • Quan es renovi el carnet de conduir o bé el DNI

 

Tramitació

A - Electrònicament a través de l'Oficina Virtual Tributària

1. Identificació

Per fer aquest tràmit electrònicament necessiteu identificar-vos amb un dels sistemes acceptats. Si no teniu cap sistema d'identitat digital, podeu consultar com demanar-lo:

  • Empreses i professionals: Camerfirma, FNMT
  • Ciutadania: IdCat mòbil, IdCat, DNIe, ecl@ve

2. Tramitació

Per tramitar electrònicament la vostra sol·licitud premeu el botó Tramitar que trobareu al final d'aquesta pàgina, que enllaça amb l'Oficina Virtual Tributària.

  1. Després de prémer el botó de TRAMITAR, us porta Oficina Virtual Tributària i us demanarà identificació electrònica.
  2. Seguidament cal anar a la carpeta de “Sol·licituds: Presentar i consultar” i seleccionar l’enllaç vermell de “Nova sol·licitud, recurs o adjuntar documentació”.
  3. Seleccionar la carpeta “IVTM_Sol·licitud Benefici fiscal per a vehicle matriculat” (per sol·licitar un benefici fiscal o bé una exempció per a un vehicle amb matrícula d’alta a la base de dades de l’Ajuntament de Lleida).
  • Per a assistència en el tràmit electrònic: Si teniu cap dubte sobre els passos a seguir en la tramitació electrònica teniu a la vostra disposició:
    • Telèfon: 973 93 02 47 de dilluns a divendres de 8 a 20h.
    • Correu electrònic: oac360@paeria.cat
    • Formulari: Truca'm a l'enllaç https://paeria.cat/OAC360, perquè us truquin en l'horari que us vagi millor.

B - Subjectes no obligats electrònicament

Si sou persones físiques no obligades a relacionar-vos electrònicament amb l'administració també ho podeu gestionar:

  • Presencialment:
    •  OGAT
      • Oficina de Gestió i Atenció Tributària
        Avinguda Blondel 16
        25002 Lleida
      • Si demana cita evitarà esperes innecessàries i tindrà preferència per davant d'atencions sense cita. Consulti la gestió de la cita: https://citaoficines.paeria.cat
      • Segons disponibilitat, el servei podrà lliurar tiquets sense cita, en la franja horària de 9 a 12h.
      • Abans de demanar cita és recomanable verificar si el tràmit que voleu efectuar:
        • Únicament permet la tramitació telemàtica i per tant no disposa de canal de tramitació presencial, o
        • Esteu obligats a la tramitació electrònica (art. 14 de la Llei 39/2015).
    • OAC BORDETA:
      • Avinguda Pla d'Urgell, 28
        25001 Lleida
        Consulteu l'horari d'atenció
  • Servei de Vídeo Atenció Ciutadana
  • Per correu postal:
    • Oficina de Gestió i Atenció Tributària (OGAT)
Av. Blondel, 16 25002 Lleida
  • També podeu fer ús de qualsevol dels registres a que fa referència l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les Administracions Públiques.
Documentació que cal aportar
  • Carnet de conduir de la persona que consti com a conductor habitual en l'assegurança del vehicle
  • Permís de circulació
  • Fitxa tècnica del vehicle
  • Certificat que acrediti el grau de discapacitat emès pel Departament corresponent de la Generalitat de Catalunya
  • Pòlissa d'assegurança del vehicle
  • Declaració responsable de l'exclusivitat per al transport de la persona sol·licitant (només en cas que el vehicle no estigui adaptat). (Vegeu l'apartat "Impresos")
  • L'exempció de l'impost especial sobre determinats mitjans de transport (impost de matriculació), quan correspongui.
  • Si feu la gestió mitjançant un representant, cal l'autorització corresponent. En cas que feu la sol·licitud presencial, heu de presentar, a més, la fotocòpia del DNI de la persona autoritzant. (Vegeu l'apartat "Impresos")
  • En casos d'incapacitació civil, cal adjuntar la documentació legal corresponent
Normativa
  • Llei general tributària
  • RD 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refòs de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals
  • Ordenança Fiscal núm. 1.3
  • Ordenança Fiscal 0.1
  • Reial decret 2822/1998, de 23 de desembre pel qual s'aprova el Reglament general de vehícles
Més informació

Telefònicament

  • Servei d’assistència OAC 360
    • Per consultes, dubtes i assistència en la tramitació electrònica podeu contactar amb el nostre servei al telèfon 973 93 02 47 (de dilluns a divendres, de 08:00 a 20:00 hores, excepte festius) o feu clic aquí, ompliu el formulari i us trucaran.

Presencialment

(si no sou subjectes obligats a la relació electrònica amb l’Administració Pública)

  • Oficina de Gestió i Atenció Tributària
    • Av. Blondel, 16, planta baixa
    • Podeu demanar cita prèvia al web: https://citaoficines.paeria.cat o al telèfon 973 700 420

Ampliació i més informació

  • Departament de Gestió Tributària
    • Av. Blondel, 16 3a planta
    • Telf. 973 135 105 (dilluns a divendres de 9 a 14 h)
Impresos
  • Autorització de representació. Habilitació per a actuacions en nom d’altri
  • Declaració responsable ús exclusiu
Darrera actualització 26/11/2025 14:14
Tramitar
  • Inici
  • Telèfons i adreces d'interès
  • Contactar amb l'Ajuntament
  • Accessibilitat
  • Avís legal
  • Projecte desenvolupat per eCityclic
Ajuntament de Lleida
Pl. Paeria, 1 - 25007 Lleida | Spain
Adreces, telèfons i fax municipals
Bústia ciutadana