El període de presentació s’inicia el dia 25 de setembre de 2024 fins a exhaurir el crèdit pressupostari i, com a màxim, fins a les 23.59h del dia 30 de novembre de 2024.
Aquest programa de subvencions té com a objectiu principal fomentar l’activitat econòmica mitjançant l’ocupació de locals buits de planta baixa, i impulsar la revitalització dels comerços locals, millorar l’atractiu dels carrers comercials del municipi, i contribuir a la creació d’oportunitats econòmiques per als comerciants locals generant una ocupació sostenible.
Poden ser beneficiàries d’aquests ajuts les següents persones físiques o jurídiques:
Persones treballadores autònomes, microempreses i petites empreses titulars d’activitats econòmiques en establiments a peu de carrer relacionades amb el comerç, els serveis professionals assimilats al comerç, la restauració, l’art, la cultura i l’artesania, situats en els barris de la ciutat i en les zones considerades d’interès singular, que es defineixen en la convocatòria.
Als efectes d’aquestes bases només podran ser beneficiàries les microempreses i petites empreses que compleixen els criteris que recull l’Annex I del Reglament UE número 651/2014, de la Comissió, de 17 de juny de 2014, sobre la definició de microempreses, petites i mitjanes empreses, segons el qual tenen la consideració de:
Les persones beneficiàries que sol·licitin la subvenció en el marc d’aquestes bases han o hauran de tenir, com a mínim, un establiment a peu de carrer en un dels següents barris o zones considerades d’interès singular:
a) Al barri dels Magraners. Compren tots els carres del barri.
b) Al barri de la Mariola. Compren tots els carrers del barri.
c) A la Zona d’interès singular de la Rambla de Ferran. Comprèn els següents carrers: Alcalde Fuster, Anselm Clavé , Avinguda del Segre, Cardenal Remolins, Carme, Comerç, Democràcia, Edil Saturnino, Francesc Macià, General Britos, Lluis Roca, Maria Sauret, Miquel Fargas, Plaça Noguerola, Nord, Rambla Ferran, Ramon Berenguer IV, Ramon Castejon, Riquer, Riu, Pere Sanahuja, Vila Antonia.
d) A la Zona d’interès singular del Centre Històric. Compren els següents carrers: Alcalde Costa, Almodí Vell, Arc del Pont, Baixada de la Trinitat, Ballester, Bisbe Torres, Blondel, Boters, Caldereries, Canonge Gonzalez, Cavallers, Companyia, Correu Vell, Germanetes, Pl. Dels Gramàtics, Desvalls, Dolors, Galera, Jaume I, La Mesquita, Pl. La Sal, Llopis, Lluis Besa, Magdalena, Major, Av Madrid (del 2 al 36), de les Monges, Murcia, Paeria, La Palma, Panera, Plateria, Rei, Ronda Sant Martí, Sant Antoni, Sant Carles, Sant Joan, Santa Marta, Sant Martí, Saracibar, Tallada, Veguer Carcassona, Vila de Foix.
Queden expressament excloses
Requisits de les persones beneficiàries
Requisits específics que han de complir les persones sol·licitants de la subvenció:
1. En el cas que en el moment de presentar la sol·licitud la persona física o jurídica, ja exerceixi l’activitat econòmica:
a) Estar legalment constituïda i exercir l’activitat comercial o de serveis a peu de carrer en un dels barris i zones d’interès singular segons model 036 o 037 de l’Agència Tributària en el moment de la presentació de la sol·licitud i mantenir-se vigent durant tot el procés de subvenció, concessió, reconeixement de l’obligació, pagament i justificació.
b) Que per exercir l’activitat, la persona treballadora autònoma o l’empresa, disposi de llicència d’activitat concedida per l’Ajuntament de Lleida. Requisit que podrà comprovar directament l’Ajuntament amb les dades que consten als expedients municipals.
2. En el cas que en el moment de presentar la sol·licitud la persona física o jurídica, encara no hagi iniciat l’activitat econòmica:
a) Compromís de constituir-se legalment com a persona treballadora autònoma o empresa durant l’anualitat de la convocatòria.
b) Compromís d’iniciar la nova activitat econòmica segons model 036 o 037 de l’Agència Tributària durant l’anualitat de la convocatòria.
c) Compromís de presentar una comunicació prèvia, declaració responsable d’obertura de l’activitat o canvi de nom de l’activitat a l’Ajuntament de Lleida durant l’anualitat de la convocatòria.
A efectes d’aquesta convocatòria podran ser beneficiaries les següents activitats:
a) Les empreses de comerç que són aquelles que presten les activitats empresarials de comerç al detall, quedant excloses expressament els fabricants i majoristes que no realitzen venda al detall.
b) L’activitat de serveis professionals assimilats al comerç al detall que comprèn: serveis fotogràfics, copisteries i arts gràfiques, agències de viatges minoristes, serveis de reparacions de calçat i roba, salons d’estètica i bellesa, tintoreria i bugaderia, perruqueria, centres o clíniques veterinàries i gimnasos.
c) L’activitat de restauració que comprèn concretament: bars, cafeteries, restaurants, serveis de menjar preparat i càtering.
d) L’activitat d’art i cultura que comprèn la producció, la distribució i comercialització de productes culturals en l’àmbit de les arts escèniques, artístiques, les arts visuals, l’audiovisual, el llibre, la música i la cultura digital; les galeries d’art i sales expositives.
e) Pel que fa a l’artesania, comprèn totes aquelles activitats incloses en el Repertori de famílies d’oficis artesans publicat a l’annex del Decret 182/2014, de 30 de desembre, sobre l’activitat artesanal.
f) Serveis professionals de co-working, vivers d’empreses 4.0 i altres despatxos professionals que tinguin vinculació amb la creativitat i l’àmbit cultural.
S’exclouen expressament d’aquesta convocatòria les següents activitats:
a) Els establiments de jocs d’atzar i apostes.
b) Els establiments destinats exclusivament a la cura i l’embelliment de les mans i els peus (manicura i pedicura).
c) Els bars musicals, discoteques, sales de ball, sales de festes amb espectacle, sales de concerts, karaokes, cafès teatre i cafès concert.
d) Els establiments destinats a les activitats de tatuatges i pírcings.
La quantia individualitzada de l'ajut serà d'un màxim del 50% del total de la despesa i/o inversió subvencionable amb el límit de 5.000€ per persona beneficiària.
La despesa i/o inversió subvencionable ha de ser, com a mínim, de 2.000 € (sense IVA).
Només es concedirà una única subvenció per persona beneficiària i convocatòria.
Es consideraran conceptes subvencionables els següents:
Les obres, reformes o millores que comprenen les actuacions en matèria d’accessibilitat, d’eficiència energètica, de renovació de mobiliari, d’aparadors i retolació interior i exterior, de redistribució del local, de climatització i instal·lació elèctrica, de millores en l’enllumenat interior i exterior, de paviments i revestiments, així com els projectes tècnics d’enginyeria, d’interiorisme, de decoració o d’arquitectura, que es produeixin en els establiments a peu de carrer on es duu o es durà a terme l’activitat comercial.
Es consideraran despeses no subvencionables les següents:
a) Les existències b) Els dipòsits o fiances c) Drets de traspàs d) La cartera de clients. e) Les despeses financeres. f) Les despeses d’arrendament del local g) Les despeses d’assessoria jurídica o financera. h) Les despeses pericials i les despeses d’administració específiques. i) Les despeses de garantia bancària. j) Els impostos indirectes com l’IVA ni els impostos personals sobre la renda. k) Els interessos deutors dels comptes bancaris. l) Interessos, recàrrecs i sancions administratives i penals. m) Les despeses de procediments judicials. n) Amortitzacions de qualsevol naturalesa. o) Les quotes de préstecs hipotecaris dels establiments comercials p) Equipament tècnic i informàtic: projectes de tecnologia de la informació, desenvolupament web, desenvolupament d’aplicacions de venda online, hardware, programari, comerç electrònic i elements informàtics.
Es consideraran subvencionables aquelles despeses o inversions realitzades dins el període comprés entre l’1 de gener de 2024 i el 31 de desembre de 2024 i que hagin estat efectivament pagades per la persona beneficiària dins aquest període.
Si a 31 de desembre quedés pendent el pagament d’alguna factura, les persones beneficiàries disposaran d’un mes addicional per a realitzar el pagament, fins el dia 31 de gener de 2025.
El termini finalitzarà quan s’exhaureixi el crèdit fixat a la convocatòria, i com a màxim el dia 30 de novembre de 2024.
Per aquelles actuacions subvencionades que en el moment de presentar la sol·licitud ja s’han executat i pagat en la seva totalitat, la justificació de l’ajut es presentarà conjuntament amb la sol·licitud.
En la resta de casos, és a dir, quan en el moment de la sol·licitud s’han aportat pressupostos o havent-se aportat factures aquestes encara no estan pagades, la justificació es presentarà en el moment que l’actuació subvencionada estigui executada i pagada en la seva totalitat i, com a màxim, fins el dia 28 de febrer de 2025.
Els ajuts són incompatibles amb altres que es puguin sol·licitar per les mateixes actuacions a l'Ajuntament de Lleida i els seus organismes autònoms, mentre que es consideraran compatibles amb les que es puguin sol·licitar a altres administracions o ens públics o privats, nacionals o internacionals.
L'import de les subvencions rebudes en el seu conjunt mai no podrà superar el cost total del projecte a desenvolupar.
Per fer aquest tràmit electrònicament necessiteu identificar-vos amb un certificat digital o amb un dels sistemes d'identificació acceptats. Podeu consultar els sistemes admesos per a aquest servei en aquest enllaç.
Per tramitar electrònicament la sol·licitud premeu el botó "Tramitar amb certificat" que trobareu al final d'aquesta pàgina, identifiqueu-vos, empleneu les dades del formulari que apareixerà en pantalla, adjunteu-hi, si escau, la documentació corresponent, signeu i envieu-lo.
Si la sol·licitud s'ha fet correctament, veureu un missatge de confirmació i rebreu un correu electrònic amb el codi de sol·licitud, amb el qual podreu fer-ne el seguiment mitjançant l'opció "Seguiment de tràmits", que trobareu al menú de l'esquerra.
Si teniu dubtes o dificultats en la tramitació electrònica, us podem ajudar a través del nostre servei d'assistència. Podeu trucar al 973 93 02 47 (de dilluns a divendres, de 08:00 a 20:00 h, excepte festius) o feu clic aquí, ompliu el formulari i us trucarem nosaltres.
La sol·licitud es realitzarà mitjançant el formulari específic de tramitació de la Seu electrònica de l’Ajuntament de Lleida. Caldrà adjuntar a la sol·licitud:
Per aquelles actuacions subvencionades que en el moment de presentar la sol·licitud ja s’han executat i pagat en la seva totalitat, la justificació de l’ajut es presentarà conjuntament amb la sol·licitud i també caldrà aportar:
D’acord amb l’art. 28 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, LPAC, per verificar el compliment de la normativa relativa a aquest procediment, l’Ajuntament de Lleida accedirà o obtindrà les dades o documents següents de les administracions corresponents:
Per tal que l’Ajuntament de Lleida i els seus organismes autònoms puguin realitzar les comprovacions, la persona sol·licitant ha de manifestar la seva conformitat amb aquestes.
En cas d’oposició a la realització d’aquestes consultes, haureu d'acreditar els requisits sol·licitats aportant la documentació vigent següent: certificat negatiu de deute de l'Ajuntament de Lleida, certificat negatiu de deute amb la TGSS, certificat negatiu d'obligacions tributàries de l'AEAT i certificat vigent de trobar-se en situació d’alta al cens d’activitats de l’Agència Tributària
Les persones beneficiàries que hagin negociat amb l’Agència Estatal de l’Administració Tributària o la Tresoreria General de la Seguretat Social una pròrroga, un ajornament, una moratòria o qualsevol altra condició especial dels seus deutes, cal que aportin la documentació que acrediti aquesta prerrogativa especial.
Disposem d'un nou servei telefònic d'assistència en la tramitació electrònica, per aquells ciutadans que tenen dificultats per fer tràmits de forma electrònica.
El telèfon és el 973 93 02 47
Per a més informació o consultes específiques sobre aquests ajuts, podeu contactar amb el departament responsable de la seva gestió:
Regidoria de Promoció de la Ciutat Av. Tortosa, 2 (Edifici Mercolleida), 1a planta 25005 Lleida T. 973 67 80 58 promocioeconomica@paeria.cat