• Inici
  • Catàleg general de tràmits
  • Paeria.cat
  • Seu electrònica
  • Mapa Web
MOLLETES

L9.2 Subvencions destinades a la promoció del teixit empresarial

Descripció
Foment de l'activitat econòmica i suport a l'obertura i millora d'establiments comercials a Lleida

El període de presentació s’inicia el dia 29 de juliol de 2025 fins a exhaurir el crèdit pressupostari i, com a màxim, fins a les 23.59 h del dia 30 d’octubre de 2025.

* En l’apartat de “Documents”, pots consultar directament les bases d’aquestes subvencions on apareix tota la informació necessària (versió en català de la pàg. 64 a la 77 i versió en castellà de la pàg. 237 a la 250)

Objecte

Regular la concessió d’ajuts per a la promoció del teixit empresarial mitjançant l’ocupació de locals buits de planta baixa i l’impuls dels comerços locals existents i, contribuir així, a la millora de l’atractiu dels carrers comercials del municipi, a la creació d’oportunitats econòmiques per als i les comerciants locals i a la generació d’una ocupació sostenible dins el sector.
Les actuacions que han de donar suport al foment de l'ocupació de locals buits han de perseguir els següents objectius:

a) Facilitar la recuperació dels locals buits o tancats per a establir-hi nous negocis, situats en les zones definides en la convocatòria, estimulant el comerç, l'activitat econòmica i l'ocupació.

b) Millorar i garantir el mix comercial òptim i adequat a cada zona, incrementant-ne l'atractiu i evitant el trencament del continu comercial mitjançant la reforma d'establiments.

Els ajuts estan destinats a ajudar a les empreses i als comerços a realitzar obres de reforma per a la nova obertura d’establiments, així com a la millora en establiments existents, amb l’objectiu de modernitzar-los, millorar la seva accessibilitat, adaptar-los a les necessitats actuals del mercat i crear un entorn comercial atractiu per a la clientela.
En aquest sentit es plantegen les següents categories d’ajuts enfocades a:

  • L’obertura de nous establiments
  • L’adequació d’establiments en funcionament, facilitant la seva reforma i millora

Persones beneficiàries

a) Poden ser beneficiàries d’aquests ajuts les persones físiques i/o jurídiques que compleixin els requisits següents:
1. Persones treballadores autònomes, microempreses i petites empreses titulars d’activitats econòmiques en establiments a peu de carrer relacionades amb el comerç, els serveis professionals assimilats al comerç, la restauració, l’art, la cultura i l’artesania, situades enels barris de la ciutat i en les zones considerades d’interès singular, que es defineixen en la convocatòria.
Als efectes d’aquestes bases reguladores són microempreses i petites empreses aquelles que compleixen els criteris recollits a l’Annex I del Reglament UE número 651/2014, de la Comissió, de 17 de juny de 2014, sobre la definició de microempreses, petites i mitjanes empreses, segons el qual tenen la consideració de:
·         Microempresa: ocupa menys de 10 persones i té un volum de negoci anual o balanç general anual que no excedeix els 2.000.000€.
·         Petita empresa: ocupa menys de 50 persones i té un volum de negoci anual o balanç general anual que no excedeix els 10.000.000€.
2. Les persones beneficiàries que sol·licitin la subvenció en el marc d’aquestes bases han o hauran de tenir, com a mínim, un establiment a peu de carrer en un dels barris i en les zones considerades d’interès singular definides durant l’anualitat de la convocatòria.
3. Poden ser també persones beneficiàries, aquelles persones autònomes que estiguin regentant o hagin regentat una parada en algun dels mercats municipals de la ciutat i que havent tancat la parada al mercat, optin per ubicar la seva activitat comercial dins de la trama comercial del municipi. En aquest cas excepcional, l’establiment comercial a peu de carrer podrà estar ubicat en qualsevol zona de la trama urbana del municipi de Lleida.
4. Les persones beneficiàries amb més d’un establiment comercial a peu de carrer podran presentar un màxim de dues sol·licituds per convocatòria.
5. Per a un mateix local comercial només es podrà presentar una única sol·licitud, a excepció que hi desenvolupin la seva activitat comercial més d’una persona beneficiària amb possessió de la corresponent llicència d’activitat municipal.
6. Les persones beneficiàries que ja han rebut subvenció en alguna anualitat no s’hi podran tornar presentar fins passades dues convocatòries. 
b) Queden expressament excloses:
  1. Fabricants i majoristes que no realitzen venda al detall.
  2. Persones autònomes col·laboradores
  3. Fundacions i associacions
  4. Entitats sense ànim de lucre i els gremis i entitats sectorials.

Requisits de les persones beneficiàries 

a)Requisits específics per a cada cas:


a.1) En el cas que en el moment de presentar la sol·licitud la persona física o jurídica ja exerceixi l’activitat econòmica:

  1. Estar legalment constituïda i exercir l’activitat comercial o de serveis a peu de carrer en un dels barris i zones d’interès singular que es determinen en la convocatòria, segons model 036 o 037 de l’Agència Tributària en el moment de la presentació de la sol·licitud i mantenir-se vigent durant tot el procés de subvenció, concessió, reconeixement de l’obligació, pagament i justificació.
  2. Que per exercir l’activitat, la persona treballadora autònoma o l’empresa, disposi de llicència d’activitat concedida per l’Ajuntament de Lleida. Requisit que podrà comprovar directament l’Ajuntament amb les dades que consten als expedients municipals.

a.2) En el cas que en el moment de presentar la sol·licitud la persona física o jurídica encara no hagi iniciat l’activitat econòmica:

  1. Compromís de constituir-se legalment com a persona treballadora autònoma o empresa durant l’anualitat de la convocatòria.
  2. Compromís d’iniciar la nova activitat econòmica segons model 036 o 037 de l’Agència Tributària durant l’anualitat de la convocatòria.
  3. Compromís de presentar una comunicació prèvia, declaració responsable d’obertura de l’activitat o canvi de nom de l’activitat a l’Ajuntament de Lleida durant l’anualitat de la convocatòria.

b) Requisits comuns:

  1. No trobar-se en cap de les circumstàncies que impedeixen adquirir la condició de persona beneficiaria que preveu l’article 13.2 de la llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
  2. Estar al corrent de les obligacions tributàries amb l’Ajuntament de Lleida, la Hisenda Pública, i la Tresoreria de la Seguretat Social. Aquesta exigència s’haurà d’acreditar en el moment de la presentació de la sol·licitud i mantenir-se vigent durant tot el procés de subvenció, concessió, reconeixement de l’obligació, pagament i justificació.
  3. Pel que fa a professions, oficis i activitats que impliquin contacte amb menors, caldrà donar compliment a Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i l’adolescència, en els termes en que li sigui aplicable.
  4. Pel que fa als preceptes legals d’igualtat entre persones, donar compliment a la Llei 17/2015 de 21 de juliol d’igualtat efectiva de dones i homes.
  5. Les persones sol·licitants que en la data de presentació de la convocatòria tinguin algun projecte subvencionat per l’Ajuntament de Lleida corresponent a dues convocatòries anteriors pendent de justificació final, en quedaran automàticament excloses.

Activitats subvencionables

A efectes d’aquesta convocatòria podran ser beneficiàries les següents activitats:
a) Les empreses de comerç que són aquelles que presten les activitats empresarials de comerç al detall, quedant excloses expressament els fabricants i majoristes que no realitzen venda al detall.
b) L’activitat de serveis professionals assimilats al comerç al detall que comprèn: serveis fotogràfics, copisteries i arts gràfiques, agències de viatges minoristes, serveis de reparacions de calçat i roba, salons d’estètica i bellesa, tintoreria i bugaderia, perruqueria, centres o clíniques veterinàries i gimnasos.
c) L’activitat de restauració que comprèn concretament: bars, cafeteries, restaurants, serveis de menjar preparat i càtering.
d) L’activitat d’art i cultura que comprèn la producció, la distribució i comercialització de productes culturals en l’àmbit de les arts escèniques, artístiques, les arts visuals, l’audiovisual, el llibre, la música i la cultura digital; les galeries d’art i sales expositives.
e) Pel que fa a l’artesania, comprèn totes aquelles activitats incloses en el Repertori de famílies d’oficis artesans publicat a l’annex del Decret 182/2014, de 30 de desembre, sobre l’activitat artesanal.
f) Serveis professionals de co-working, vivers d’empreses 4.0 i altres despatxos professionals. 
S’exclouen expressament d’aquesta convocatòria les següents activitats:
a) Els establiments de Jocs d’atzar i apostes.
b) Els establiments destinats exclusivament a la cura i l’embelliment de les mans i els peus (manicura i pedicura).
c) Els bars musicals, discoteques, sales de ball, sales de festes amb espectacle, sales de concerts, karaokes, cafès teatre i cafès concert.
d) Els establiments destinats a les activitats de tatuatges i pírcings.
e) Els establiments destinats exclusivament a la venda i reparació d’accessoris de telefonia mòbil.

Zones de baixa densitat comercial i zones d'interès singular

Per ser persona beneficiaria d’aquesta convocatòria de subvencions, és necessari que els locals buits per a la seva obertura o existents objecte de reforma estiguin situats en els barris de baixa densitat comercial i/o en les zones interès singular següents:
a) Al barri dels Mangraners. Compren tots els carres del barri.
b) Al barri de la Mariola. Compren tots els carrers del barri.
c) A la Zona d’interès singular de la Rambla de Ferran. Compren els carrers:
Alcalde Fuster, Anselm Clavé, Avinguda del Segre, Cardenal Remolins, Carme, Comerç, Democràcia, Edil Saturnino, Francesc Macià, General Brito, Lluis Roca, Maria Sauret, Miquel Fargas, Plaça Noguerola, Nord, Rambla Ferran, Ramon Berenguer IV, Ramon Castejon, Riquer, Riu, Pare Sanahuja, Vila Antonia, Comtes d’Urgell (entre c/Democràcia i c/Anselm Clavé).
d) A la Zona d’interès singular del Centre Històric. Compren els carrers:
Assalt, Bafart, Baixada de l’Audiència, Baixada de La Trinitat, Ballester, Del Bisbe, Bisbe Torres, Blondel, Boters, Caldereries, Canonge Gonzalez, Catedral, Cavallers, Clot de les Monges, Companyia, Correu Vell, Costa Magdalena, Daniel, Dolors, Pl. Ereta, Escales Sant Llorenç, Galera, Germanetes, Plaça dels Gramàtics, Governador Montcada, Isabel II, Jaume I “El Conqueridor”, Plaça de Josep Solans, La Mesquita, La Palma, Plaça La Sal, Llopis, Lluis Besa, Av. Madrid (del 2 al 36), Magdalena, Major, De les Monges, Murcia, Paer Rufes, Del Parc, Peralta, Plaça Paeria, Panera, Plateria, Pi i Margall, Del Rei, Ronda Sant Martí, Sant Anastasi, Sant Andreu, Sant Antoni, Sant Carles, Del Sant Crist, Plaça Sant Francesc, Plaça Sant Joan, Plaça de Sant Josep, Plaça de Sant Llorenç, Santa Marta, Sant Martí (del 2 al 62, del 15 al 25), Saracibar, Tallada, Veguer Carcassona, Vila de Foix.
e) Al barri Instituts-Templers-Escorxador. Compren els carrers:
Acadèmia, Alcalde Costa, Avinguda Catalunya, Plaça Espanya, Plaça de l’Exèrcit, Joana Raspall, Lluis Companys, Avinguda de Madrid (de l’1 al 29, del 38 al 54), Manuel de Palacio, Neptú, Plaça dels Pagesos, Ramon Soldevila, República del Paraguai, Templers, Unió, Plaça Escorxador.

Despeses subvencionables

Dins el període comprés entre l’1 de gener i el 31 de desembre de 2025 es consideren subvencionables els següents conceptes:
a) Es consideraran subvencionables els conceptes inclosos en les categories següents:
  1. Les obres, reformes o millores que comprenen les actuacions en matèria d’accessibilitat, d’eficiència energètica, de renovació de mobiliari, d’aparadors i retolació interior i exterior, de redistribució del local, de climatització i instal·lació elèctrica, de millores en l’enllumenat interior i exterior, de paviments i revestiments, així com els projectes tècnics d’enginyeria, d’interiorisme, de decoració o d’arquitectura, que es produeixin en els establiments a peu de carrer on es duu o es durà a terme l’activitat comercial.
  2. Les despeses de consultoria per a la realització d’un pla de digitalització personalitzat, així com la compra d’aquelles solucions tecnològiques personalitzades que permetin la digitalització del punt de venda dirigides a millorar l’experiència de compra de la clientela relacionades amb:
· La creació d’una botiga online pròpia.
· L’ús de noves tecnologies i tècniques d’analítica avançada per millorar l’atenció, la relació i el coneixement de la clientela i la seva fidelització.
· Els punts domotitzats a la botiga que tenen contacte amb la clientela (senyalística de preus, miralls emprovador, aparadors virtuals etc.).
· El desenvolupament d'aplicacions informàtiques pròpies dissenyades per a telèfons mòbils o altres dispositius o mitjans digitals que serveixin per promocionar productes i serveis.
· L’adquisició d’eines i mobiliari tecnològic per a l’establiment físic (robots, pantalles, ordinadors i tauletes) sempre que siguin per a ús directe a l’establiment o de la clientela.
· Les solucions tecnològiques per a la restauració implantades o implementades en l’establiment

b) Despeses no subvencionables:
  1. Les existències
  2. Els dipòsits o fiances
  3. Drets de traspàs
  4. La cartera de clients
  5. Les despeses financeres
  6. Les despeses d’arrendament del local
  7. Les despeses d’assessoria jurídica o financera
  8. Les despeses pericials i les despeses d’administració específiques
  9. Les despeses de garantia bancària
  10. Els impostos indirectes com l’IVA ni els impostos personals sobre la renda.
  11. Els interessos deutors dels comptes bancaris
  12. Interessos, recàrrecs i sancions administratives i penals
  13. Les despeses de procediments judicials
  14. Amortitzacions de qualsevol naturalesa
  15. Les quotes de préstecs hipotecaris dels establiments comercials
  16. Queden explícitament excloses de l’àmbit de la digitalització les següents despeses: les càmeres fotogràfiques, impressores, pàgines web que no siguin botiga online, TPV, quotes per vendre a través d’un Marketplace, la compra de programari gestió (ERP, CRM de gestió de clients, etc.), despeses de gestió de les xarxes socials, i altres despeses de solucions digitals generalistes per a tot tipus de negoci, tenint en compte que són susceptibles de rebre finançament a través de subvencions i ajuts d’altres administracions públiques i en concret del kit Digital.

Quantia de la subvenció

La quantia de l’ajut no podrà superar el 50% del total de la despesa i/o inversió subvencionable amb el límit de 5.000€.

Formes de tramitació
  • Seu electrònica de l'Ajuntament de Lleida (amb certificat digital)

    Per fer aquest tràmit electrònicament necessiteu identificar-vos amb un certificat digital o amb un dels sistemes d'identificació acceptats. Podeu consultar els sistemes admesos per a aquest servei en aquest enllaç.

    Per tramitar electrònicament la sol·licitud premeu el botó "Tramitar amb certificat" que trobareu al final d'aquesta pàgina, identifiqueu-vos, empleneu les dades del formulari que apareixerà en pantalla, adjunteu-hi, si escau, la documentació corresponent, signeu i envieu-lo.

    Si la sol·licitud s'ha fet correctament, veureu un missatge de confirmació i rebreu un correu electrònic amb el codi de sol·licitud, amb el qual podreu fer-ne el seguiment mitjançant l'opció "Seguiment de tràmits", que trobareu al menú de l'esquerra.

    Si teniu dubtes o dificultats en la tramitació electrònica, us podem ajudar a través del nostre servei d'assistència. Podeu trucar al 973 93 02 47 (de dilluns a divendres, de 08:00 a 20:00 h, excepte festius) o feu clic aquí, ompliu el formulari i us trucarem nosaltres.

     

Documentació que cal aportar
  • Amb caràcter general:
    • Formulari online degudament complimentat i signat.
    • Fitxa del projecte i/o memòria explicativa i detallada de l’activitat duta o que es durà a terme, amb el pressupost detallat, segons model normalitzat. (Podeu fer servir de model l'Annex 1 que trobareu a l'apartat Impresos).
    • Annex 2 relació de despeses/inversions segons model normalitzat, amb el detall de les factures o pressupostos pels quals es demana l’ajut depenent de si l’obra, reforma o millora ja està realitzada o encara s’ha de realitzar, i que inclourà la identificació del creditor, el tipus de document (factura o pressupost), núm. document, el concepte, l’import, la data d’emissió, la data de pagament i el detall de les fonts de finançament. (Vegeu l'Annex 2 de l'apartat Impresos)
    • Autorització de transferència bancària de l’any en curs. (Vegeu l'Annex 3 de l'apartat Impresos)
      • Cal acreditar la titularitat del compte corrent per rebre l'ajut mitjançant la certificació de l'imprès signat per la persona titular i l'entitat bancària, o bé aportant aquest imprès d'autorització, signat només per la persona titular i el certificat original de titularitat del compte, que podrà expedir de forma telemàtica o similar l'entitat bancària. En el cas de la banca en línia se’l pot generar el mateix titular, (opció de certificat bancari original, signat electrònicament per l’entitat).
    • Si la persona beneficiària ja exerceix l’activitat econòmica, certificat de trobar-se en situació d’alta al cens d’activitats de l’Agència tributària en el moment de la sol·licitud.
    • Documents justificatius i comprovants de pagament de les despeses si escau.

Consulta de dades

D’acord amb l’art. 28 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, LPAC, per verificar el compliment de la normativa relativa a aquest procediment, l’Ajuntament de Lleida accedirà o obtindrà les dades o documents següents de les administracions corresponents:
  • Ajuntament de Lleida: comprovació d'estar al corrent de les obligacions tributàries. I que la comunicació d'activitat sigui favorable. 
  • Agència Estatal d'Administració Tributària: comprovació d'estar al corrents de les obligacions tributàries.
  • Tresoreria General de la Seguretat Social: comprovació d'estar al corrent de les obligacions.
Per tal que l’Ajuntament de Lleida i els seus organismes autònoms puguin realitzar les comprovacions, la persona sol·licitant ha de manifestar la seva conformitat amb aquestes.
En cas d’oposició a la realització d’aquestes consultes, s’hauran d'acreditar els requisits sol·licitats, aportant els certificats negatius de deutes de les administracions corresponents. 
Més informació

Si teniu dubtes o dificultats en la tramitació electrònica, us podem ajudar a través del nostre servei d'assistència. Podeu trucar al 973 93 02 47 (de dilluns a divendres, de 08:00 a 20:00 h) o feu clic aquí, ompliu el formulari i us trucarem nosaltres.

Per a més informació o consultes específiques sobre aquesta convocactòria subvencionadora, podeu contactar amb el departament responsable de la seva gestió:

Regidoria de Promoció de la ciutat
Av. Tortosa, 2 (edifici Mercolleida)
25005 Lleida
Telèfons: 973 678 058 / 973 700 616
promocioeconomica@paeria.cat

Documents
  • Bases Definitives (català de la pàg. 64 a la 77 i castellà de la pàg. 237 a la 250)
  • Convocatòria
Impresos
  • Annex 1 - Memòria per a la sol·licitud de subvenció
  • Annex 2 - Relació classificada de despeses
  • Annex 3 - Autorització transferència
  • Autorització de representació. Habilitació per actuacions en nom d'altri
Darrera actualització 12/08/2025 11:09
Iniciar tràmit amb id digital
  • Inici
  • Telèfons i adreces d'interès
  • Contactar amb l'Ajuntament
  • Accessibilitat
  • Avís legal
  • Projecte desenvolupat per eCityclic
Ajuntament de Lleida
Pl. Paeria, 1 - 25007 Lleida | Spain
Adreces, telèfons i fax municipals
Bústia ciutadana